czwartek, 23 stycznia 2014

CIASTO FRANCUSKIE ZE SZPINAKIEM



Składniki:

1 opakowanie ciasta francuskiego
1 opakowanie mrożonego szpinaku
5 - 7 ząbków czosnku
1 mały kubek śmietany 18%
125 g sera z niebieską pleśnią
oliwa z oliwek
sól, pieprz

Tym przepisem powinnam trafić w serca wielbicieli szpinaku. Jak już się go lubi to nieważne czy jest świeży (taki oczywiście najlepszy), czy w formie rozdrobnionej papki, po prostu się go zjada pod każda postacią. Najlepiej komponuje się z czosnkiem i dobrze doprawiony, do tego kawałki jakiegoś sera, hmmmm, pychota. Na samą myśl i wspomnienie o nim leci mi ślinka. Nie dajcie się zwieść i zniechęcić pięknemu wzorkowi na moim cieście - "paju" (w języku polskim chyba brakuje odpowiedniego słowa na określenie tego typu potraw. Według mnie nie należą one ani do kategorii tart ani ciast, nie wiem jak je nazywać. Jeżeli macie jakieś pomysły, pomóżcie). Ten wzorek to nie żadna moja mozolna wycinanka, a jeden ruch specjalnym nożykiem. Kupiłam go wieki temu (TKMAXX). Robiłam podobne potrawy już wcześniej, ale nigdy nie trafiłam na odpowiednie warunki pogodowo-oświetleniowe by zrobić zdjęcia i podzielić się z Wami przepisem, więc jakiś czas przeleżał zapomniany w szufladzie. Spokojnie bez nożyka też można sobie poradzić, wystarczy wykroić paseczki zwykłym nożem i ułożyć je w kratkę. A zaczynając od początku należy przesmażyć na oliwie wyciśnięty przez praskę czosnek, dodać do niego szpinak (może być zamrożony) i dusić na wolnym ogniu, aż nadmiar wody odparuje. Następnie dodajemy śmietanę i pokruszony ser pleśniowy. Mieszamy, doprawiamy solą i pieprzem i zestawiamy z ognia. Formę do pieczenia natłuszczamy. Dno i brzegi wykładamy ciastem (2/3 ciasta zużyłam na dno i brzegi,  a 1/3 na wycinankę). Na ciasto wykładamy masę szpinakową. Na wierzchu układamy wycinankę z ciasta. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 C (termoobieg) na około 15-20 minut. Ciasto z wierzchu powinno się ładnie przyrumienić. Najlepiej smakuje zaraz po upieczeniu. Powodzenia i smacznego!

P.S. Miłośnikom szpinaku przypominam też o Szpinakowej tarcie ziemniaczanej :-)






4 komentarze:

  1. Cudny ten wzorek, świetnie to wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdzie można kupić takie urządzenie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie udało się kupić w TKMAXX, ale tam zakupy robi się na zasadzie - jak się trafi to biorę, może przez internet warto spróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. mnie udało się znaleźc tutaj:
    http://www.aledobre.pl/13149,Walek_do_wycinania_kratki_Ibili.html

    OdpowiedzUsuń